illustratie column Veldhovens vermogen

Beurswijsheden

“Als je geschoren wordt, moet je stilzitten”. Dit is een bekend gezegde en wordt ook veel gebruikt door beleggers. Naast deze zijn er nog vele andere tegeltjeswijsheden. Kloppen ze en kunnen we daar iets mee?

Spreekwoorden ontstaan in bijna elk land en in elke taal. Het zijn  vaak spreuken die op een soort waarheid berusten over dagelijkse dingen. Velen daarvan zijn stokoud en kort en rijmend geschreven. Ze zijn dus makkelijk te onthouden en over te dragen aan de nieuwe generatie.

Warren Buffet

Beleggen is vooral een psychologische aangelegenheid. En helaas heeft niemand de wijsheid in pacht alhoewel we dit vaak toedichten aan beleggers die er rijk mee zijn geworden. Warren Buffett (91 jaar) wordt algemeen gezien als één van de succesvolste beleggers aller tijden met zijn bedrijf Berkshire Hathaway. Eén van zijn bekendste beurswijsheden is: “Wees bang wanneer anderen hebzuchtig zijn en hebzuchtig wanneer anderen angstig zijn”.

 Seizoen patronen

De beurswijsheid “Sell in may and go away, but reminder come back in september” houdt het advies in om in de zomermaanden niet te beleggen in aandelen. Hier is geen overtuigend bewijs voor geleverd. Zeer waarschijnlijk is dit gezegde ontstaan in de tijd dat de beursomzetten in de zomer laag waren en er nog nauwelijks gebruik gemaakt werd van communicatiemiddelen.

Is goedkoop duurkoop?

Een bekende quote van Buffet is ook: “Beter een fantastisch bedrijf voor een redelijke prijs, dan een redelijk bedrijf voor een fantastische prijs”. Feitelijk betekent dit het advies om kwalitatieve bedrijven te kopen en daar ook bereid zijn voor te betalen.

Een goede lange termijn belegging levert een belegger zeer waarschijnlijk juist jarenlang plezier op in de vorm van koerswinst en/of dividend. Het zijn dan de pareltjes in de portefeuille en dus de aankoopkoers dubbel en dwars waard. Het aandeel ASML is hiervan zeker een voorbeeld.

Conclusie

De psychologie leert ons dat we ons graag vergapen aan succesvolle beleggers. En als het dan ook nog aansprekende persoonlijkheden zijn, nemen veel beleggers hun mening of beurswijsheden graag over. Want beleggers zoeken nu eenmaal richting in de zo onzekere beleggerswereld. De meeste beurswijsheden hebben nauwelijks een houdbaarheidsdatum, maar zijn wel vermakelijk vanwege het ontstaan ervan.

“Koop van bleekneuzen” en “Aandelen kruipen altijd weer uit het dal” blijken wel tijdswaarde te hebben. Vanwege het feit dat aandelenmarkten vaak overdrijven is het verstandig om te kopen als de moed in de schoenen zakt bij beleggers en te verkopen als iedereen enthousiast begint te raken.

Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit logisch klinkt, maar heel weinig beleggers op die momenten ook zo handelen.

Per saldo is beleggen in een goed gespreide aandelenportefeuille voor de lange termijn altijd financieel zinvoller gebleken dan te sparen.

– – – – – – – – – – –

Bas Simons en Pim Lavrijsen zijn adviseurs in vermogen en beleggen. Beiden zijn partners in HIP Capital.

Pim LavrijsenPim woont samen met zijn vrouw Gidy en hun drie kinderen in Bladel. Hij is een geboren en getogen Brabander. Pim heeft bedrijfseconomie gestudeerd aan de universiteit van Tilburg. Als specialist kan Pim bouwen op 25 jaar beleggingservaring, opgedaan bij verschillende Rabobanken in het zuiden van ons land.

 

Bas SimonsBas is opgegroeid in Apeldoorn en heeft economie gestudeerd aan de Landbouwuniversiteit Wageningen. Samen met zijn vrouw Edith en hun vier kinderen woont hij in Loon op Zand. Bas is vrijwel zijn hele carrière actief als zelfstandig ondernemer binnen de financiële dienstverlening en heeft in die tijd veel ervaring opgebouwd in het adviseren van klanten bij uiteenlopende vraagstukken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *