Veldhoven – Alle laadpalen die Vattenfall in Noord-Brabant heeft neergezet, worden omgebouwd naar een toekomstbestendigere laadpaal. In deze laadpalen zit nieuwe software. Daarmee kan de elektrische auto – via de laadpaal – stroom terugleveren aan het elektriciteitsnet. Helaas zijn de auto’s die nu rondrijden daar nog niet op toegerust.
Zoals zonnepanelen op het dak stroom opleveren, doet een auto dat niet. Wel zit er een accu in met elektriciteit. Het elektriciteitsnet kan daar de stoom van trekken op momenten dat er weinig aanbod, maar veel vraag naar elektriciteit is. De bestuurder kan zelf instellen tot welk niveau. Het is niet de bedoeling dat de auto niet weg kan nadat het uren aan de laadpaal heeft gehangen. Hoe de verrekening gaat, kan Vattenfall op dit moment nog niet zeggen.
Laden zonder laadpas
Daarnaast beschikt de vernieuwde laadpaal over het zogenaamde Plug & Charge. Daarmee kan een E-rijder de auto laden zonder een laadpas te gebruiken. De laadpaal herkent de auto na het inpluggen van de laadkabel en start automatisch met laden. Ook hier geldt, dat auto’s voor deze toepassingen geschikt moeten worden gemaakt. Dat komt nu nog bijna niet voor. De verwachting is dat vanaf 2025 steeds meer auto’s op de markt komen die deze software ondersteunen.
Uitvoering ombouw
Leverancier Vattenfall is op 5 juni gestart met het ombouwen. Bijna het hele binnenwerk wordt vervangen. Het ombouwen van één laadpaal duurt 1 tot 2 uur. Men hoopt in november 2023 klaar te zijn met de werkzaamheden.
Auto’s af- en aankoppelen
Als er tijdens het ombouwen een auto aan de laadpaal gekoppeld is, ontkoppelt de monteur de laadkabel. Na het ombouwen hervat de monteur de laadsessie als dat mogelijk is en laat een flyer achter onder de ruitenwisser. Hierop staat een QR-code naar een website, waar veel gestelde vragen worden beantwoord. Ook vindt men daar een telefoonnummer voor persoonlijk contact met de Vattenfall-klantenservice.