Veldhoven – Bibliotheek Veldhoven start op 1 juli met een Informatiepunt Digitale Overheid (IDO). Mensen kunnen er gratis terecht voor hulp bij de communicatie met de digitale overheid of advies om digitaal vaardiger te worden.
Hoe vraag je een DigiD aan? Heb ik recht op zorgtoeslag? Hoe kan ik in beroep gaan tegen een parkeerboete? Hoe hoog wordt mijn uitkering? We moeten steeds meer regelen via internet. Ook zaken doen met de overheid gebeurt steeds vaker digitaal. Er is een grote groep mensen die dat lastig vindt, ondanks dat bijna iedereen een smartphone heeft. Maar Facebook of Whatsapp is toch iets anders dan het doen van belastingaangifte, het aanvragen van langdurige zorg of het beheren van je werkmap van het UWV.
Maatschappelijke rol
In Nederland zijn maar liefst vier miljoen mensen laag digitaal vaardig. Zij vinden het lastig om overheidszaken online te regelen. In Veldhoven zijn naar schatting ruim 6.600 mensen tussen 16 en 75 jaar die over lage digitale vaardigheden beschikken. De overheid wil dat iedereen digitaal mee kan doen. Ze wil haar digitale diensten voor iedereen makkelijker maken en mensen helpen om met digitalisering om te gaan. In het programma Digitale Inclusie werken 12 uitvoeringsorganisaties van de overheid, de Koninklijke Bibliotheek en bibliotheken samen om mensen te helpen bij het zaken doen met de digitale overheid. Alle betrokken partijen erkennen het belang van de maatschappelijke rol van de bibliotheken. Rob Smetsers is adviseur Sociaal Domein bij Bibliotheek Veldhoven. Hij kreeg er een taak bij als projectleider IDO. ‘De bibliotheek heeft steeds meer een maatschappelijk-educatieve functie. Het IDO is daar een mooie uitbreiding op.’ Het is de bedoeling dat alle andere bibliotheken vóór december 2021 ook een IDO hebben.
Opleiding
De vrijwilligers Ingrid Nouwens, John de Lange, Brigitte Poos en Pieter Michiels gaan de spreekuren van het IDO bemannen. Het viertal volgde met medewerkers van de Bibliotheek een opleiding waarin alle facetten van de dienstverlening aan bod kwamen, met name wat de overheidsorganisaties doen en hoe hun websites ingericht zijn. Ook was er aandacht voor de samenwerking met Bureau Sociaal Raadslieden (BSR) Veldhoven. Nouwens: ‘In het IDO word je wegwijs gemaakt op de websites van de overheidsinstanties, zodat je zelf je zaken kunt regelen. Wij zijn niet bevoegd om formulieren in te vullen. Onze service gaat tot het moment dat je in moet loggen met een DigiD. Als er meer hulp nodig is kunnen we wel meteen een afspraak voor iemand regelen bij BSR.’ In de opleiding zijn met een acteur ook gesprekstechnieken geoefend. ‘We komen beslagen ten ijs, maar we gaan ter plekke leren. De praktijk zal de beste leerschool blijken’, stelt De Lange.
Iedereen kan vanaf 1 juli met vragen terecht in de bibliotheek. Indien medewerkers een vraag niet direct kunnen beantwoorden, kan een afspraak gemaakt worden bij de spreekuren van het IDO. Men kan er terecht op dinsdag van 14.00 tot 16.00 uur en op vrijdag van 10.30 tot 12.30 uur. Ook zonder afspraak.