donderdag 29 februari 2024
Forens bij bus op High Tech Campus

Met de bus naar het werk op Brainport?

Veldhoven – Wie in Den Bosch, Weert of Uden woont, maar werkt op Brainport kan voortaan ook de bus nemen. Hiervoor worden speciaal proefritten gereden in de zogeheten ‘Business Lines’ voor woon-werkverkeer naar Brainport. Het doel is deze forensen uit de auto te krijgen.

De tijd dat de bus voornamelijk een vervoersmiddel was voor studenten ligt binnenkort voorgoed achter ons. Brainport Bereikbaar test namelijk volop met ‘Business Lines’. Dat zijn bussen voor professionals die snel, duurzaam en comfortabel vanuit de regio naar de grotere bedrijventerreinen in en rond Eindhoven willen reizen. De eerste proefritten hebben de afgelopen weken plaatsgevonden. Er wordt speciaal gekeken naar routes waarvoor nu nog geen directe verbinding met het openbaar vervoer bestaat.

Ideale bus

De kleinschalige proefritten zijn bedoeld om samen met een groepje forensen te bekijken wat ze over de streep kan trekken. Zijn ze bereid de hun auto te laten staan en in de bus te stappen? Ariane Moussault is projectleider en ze legt uit: ‘Door samen met reizigers te testen en in gesprek te gaan ontdekken we wat echt belangrijk voor hen is. Welke haltes zijn bijvoorbeeld ideaal? En hoeveel haltes? Is wifi aan boord nodig en hoe luxe moeten de bussen verder zijn? Ook de prijs en integratie met andere reisapps voor openbaar vervoer en deelvervoer zijn nog onderwerp van gesprek. Dat levert soms inzichten op die we vanaf papier niet zo bedacht hadden. Snelheid is bijvoorbeeld zeker niet voor iedereen de belangrijkste factor.’

ASML

Op dit moment wordt er alleen nog getest met medewerkers van ASML. Maar ook Philips, VDL en het Máxima Medisch Centrum hebben al toegezegd om met de volgende proefritten mee te draaien. Na de proefritten wordt het voor veel meer reizigers mogelijk om de Business Line voor woon-werkverkeer te nemen, want dan volgen de grootschalige pilots.

Routes vanuit Den Bosch, Weert, Uden-Veghel en Best

De voorlopige routes zijn gekozen op basis van data, daar heeft Breda University of Applied Sciences bij geholpen. Diverse grote bedrijven op de bedrijventerreinen rond Eindhoven hebben de postcodes van hun medewerkers geanonimiseerd gedeeld. Op basis daarvan is in beeld gebracht welke medewerkers niet met de fiets of het bestaande openbaar vervoer naar hun werk kunnen, of daar meer dan twee keer langer over doen dan met de auto. Voor die doelgroep kijken we nu of er voldoende potentieel is om een nieuwe, collectieve vorm van vervoer te ontwikkelen.

Uit de analyse kwamen vier kansrijke routes naar voren:

Route 1: Den Bosch – Boxtel – Best – Eindhoven/Veldhoven
Route 2: Weert – Maarheeze – Eindhoven/Veldhoven
Route 3: Uden – Veghel – St. Oedenrode – Son – Eindhoven/Veldhoven