clean2go systeem bij Plus markt
Het zogeheten Clean2go systeem bij de Plus

Onderzoek Plus supermarkt: niet méér risico op Covid

Veldhoven – Zelf zijn we er inmiddels zo aan gewend dat het ons niet eens meer opvalt: de strepen op de vloer in de supermarkt om ons te wijzen op anderhalve meter, medewerkers met veiligheidshesjes en verplichte winkelwagentjes. Ook een mondkapje hebben we standaard bij ons. De caissière zit achter een plexiglasplaat. Ook hebben vrijwel alle supermarkten ouderenuurtjes en vragen ze zoveel mogelijk met pin te betalen. Toch zien we in Veldhoven ook verschillen.

Bevestigd
De Plus-vestiging van André en Joyce van Reijen kwam landelijk in het nieuws door een onderzoek naar de effecten van verschillende maatregelen. Het onderzoek waarbij verschillende klanten een sensor om kregen is een samenwerking van de supermarkt met de Universiteit van Amsterdam, Smart Distance Lab, Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, Games for Health, en ITOM. Binnenkort komen alle resultaten naar buiten. André van Reijen heeft inmiddels een eerste presentatie gehad. ‘Het mooie is dat bevestigd wordt wat wij als supermarktbranche al langer riepen: dat contacten in de supermarkt vluchtig zijn, op de mensen na die een praatje met elkaar maken. Uit het onderzoek blijkt dat 95% van de contacten korter dan 5 seconden duurt, dus als je dat afzet tegen het uitgangspunt van de GGD dat 15 minuten contact binnen anderhalve meter een risico vormt, is dat gunstig.’ Ook bleek onder meer dat eenrichtingsverkeer geen effect heeft.

We namen een kijkje bij verschillende supermarkten. Bij de Veldhovense vestigingen van Aldi en Lidl poetsen mensen zelf hun winkelwagentje, bij AH hangt het van de vestiging en de drukte af en bij de beide Jumbovestigingen poetst een medewerker de karretjes. ‘We vinden het als Jumbo Veldhoven heel erg belangrijk om de klant op 1 te zetten, dus ook de veiligheid en hygiëne. Het feit dat het extra personeel kost, nemen we voor lief’, zegt filiaalmanager Joey Jarec. Bij Plus ontsmetten mensen hun winkelwagentje onder een desinfectiepoortje terwijl tegelijkertijd hun handen worden ontsmet. ‘Dat bespaart een medewerker, terwijl mensen toch schone karretjes hebben zonder te poetsen. Al zit het effect tussen de oren, want er zit alcohol in en bacteriën bestrijd je het beste door te wassen met water en zeep’, zegt André van Reijen. Bij Spar Walter poetsen klanten zelf de wagentjes en mandjes. Daarnaast worden die door medewerkers tussentijds ook schoongemaakt. De winkel heeft geen ouderenuurtje. ‘Omdat we relatief klein zijn en het niet zo druk is, is het bij ons eigenlijk de hele dag ouderenuurtje’, aldus eigenaar Ronald Walter.

Begrip
‘Wij zetten minder wagentjes in dan mag van de overheid omdat we één wagentje op tien vierkante meter best veel vinden’, zegt John van de Luijtgaarden van Van Doormalen Retail Groep waaronder de AH-vestigingen aan de Rapportstraat, Mira en in het Look vallen. ‘Als er veel traffic is, zetten we een medewerker bij de karretjes om te poetsen. In het Look en aan de Rapportstraat poetsen klanten zoveel mogelijk zelf en bij de Mira zetten we op drukkere momenten een medewerker bij de wagentjes.’ Van de Luijtgaarden ziet dat ook de klanten goed meewerken. ‘De meeste mensen proberen echt anderhalve meter te houden. Dat lukt natuurlijk niet altijd, maar ook dan wordt er met begrip naar elkaar gereageerd.’

De gemeente heeft slechts een beperkte rol in de maatregelen. De landelijke overheid bepaalt de regels en na elke persconferentie worden eventuele nieuwe maatregelen gepubliceerd. De gemeente grijpt net als bij andere ondernemers alleen in als het nodig is, en ziet daar geen aanleiding toe volgens een woordvoerder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *