Veldhoven – In Veldhoven is het aantal laadpalen voor elektrische auto’s in een jaar tijd gestegen met 66%. Begin 2021 stonden er 160 laadpalen verspreid door heel Veldhoven, wat is gestegen naar 265. De e-auto eigenaar moet zelf een aanvraag indienen voor een laadpaal, hij heeft geen invloed op waar de paal komt. Die keuze wordt gemaakt door Vattenfall en de gemeente.
Vattenfall
Wie geen optie heeft om aan huis een laadvoorziening te plaatsen, is aangewezen op een publieke laadpaal. De eigenaar van een e-auto moet de aanvraag indienen bij Vattenfall. Dit bedrijf kiest de locatie en plaatst de paal. De gemeente kan bijsturen en er moet een ontwerp-verkeersbesluit voor worden gemaakt. Lettend op de adresdichtheid en huishoudgrootte maakt Vatenfall een keuze, zodat mensen dicht in de buurt hun e-auto kunnen laden. De auto eigenaar doet weliswaar de aanvraag, maar hij heeft geen enkele garantie dat de paal daadwerkelijk in de buurt van zijn huis komt te staan. Ook komt er geen afmelding waar de aanvraag toe heeft geleid.
Wat wel altijd zeker is, is dat de palen in de woonwijken worden geplaatst op de parkeervakken. Vaak is één plek exclusief voor e-auto’s. De andere is optioneel en daar mogen ook benzineauto’s staan.
Meeste laadpalen per inwoner in de gemeente Loon op Zand
Eindhoven heeft de meeste laadpunten van onze provincie, namelijk 1.528. Om echt een goed beeld te krijgen, moeten we kijken naar het aantal laadpunten per inwoner:
1. Loon op Zand: 191 laadpunten per 10.000 inwoners
2. S’-Hertogenbosch: 84 laadpunten per 10.000 inwoners
3. Vught: 78 laadpunten per 10.000 inwoners
4. Best: 76 laadpunten per 10.000 inwoners
5. Breda: 74 laadpunten per 10.000 inwoners
Op landelijk niveau stijgt het aantal laadpalen met 34%. Er zijn 58 laadpalen beschikbaar voor elke 10.000 inwoners. Noord-Brabant is de provincie waarbij het aantal laadpalen met 39% is gestegen. In 2021 stonden er 9.126 laadpalen in Noord-Brabant wat is gestegen naar 12.659 in 2022. Dit zijn in totaal 49 laadpalen per 10.000 inwoners. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Techtiek.nl op basis van de meest recente data van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur.
EU klimaatdoel in 2030
Om de klimaatdoelen van de EU in 2030 te halen moet de CO2-uitstoot van auto’s in de EU met 50% zijn verminderd ten opzichte van 1990. Niet alleen het aantal elektrische auto’s moet toenemen, maar ook het aantal oplaadpunten. Naast je oplader thuis is er voor elke 10 tot 15 elektrische voertuigen 1 oplader nodig. Om dit kilmaatdoel te halen zijn er ongeveer 6 miljoen openbare laadpunten nodig in Nederland.