woensdag 24 april 2024
Nancy van Dijck en Sjoert Bossers
Nancy van Dijck en Sjoert Bossers

Programmering De Schalm niet meer in beton gegoten

Centrum – Na de lockdown ziet de wereld er soms anders uit. Dat geldt ook voor de theaterwereld. Theater de Schalm was in de lockdown voorloper met het livestreamen van voorstellingen en vraagbaak voor veel andere theaters. Nu is de kaartverkoop gestart en dat verloopt anders dan voorheen. Zo is er bijvoorbeeld geen programmaboekje meer en maken mensen eerst hun belangstelling kenbaar en betalen ze pas als duidelijk is hoeveel mensen er in de zaal mogen. Zo nodig wordt er geloot.

Livestreams

Directeur Sjoert Bossers: ‘Met een programmaboekje beginnen we in maart en toen was nog te veel onduidelijk. Bovendien hebben we ook keuzes moeten maken. We hebben onze organisatie moeten afslanken – gelukkig kon dat via natuurlijk verloop. Een programmaboek maken kost tijd. Het is de vraag of dat nog terugkomt en ook of de programmering nog in beton is gegoten. Dat dat nu niet zo is, geeft ook ruimte om later nog voorstellingen bij te boeken.’ Programmeur Nancy van Dijck: ‘Voor bepaalde doelgroepen hopen we de livestreams te kunnen behouden. Voor mensen die weinig prikkels kunnen hebben is het bijvoorbeeld heel handig.’

Veldhoven 100

Zowel lokale verenigingen als (inter)nationaal talent staat op het programma in het nieuwe seizoen. Meer Vreugde Kern voert bijvoorbeeld de verplaatste voorstelling Anne Frank op en zijn er verschillende Veldhoven 100-activiteiten. Bossers: ‘Wij zijn het huis van de viering van Veldhoven 100.  In dat kader hebben we de voorstellingen van Het Concert van de Eeuw op het programma staan en verschillende activiteiten tijdens Cityfest.’

Trots

Van Dijck: ‘Co with the flow is een mooi voorbeeld van een talent dat het helemaal op eigen kracht doet. Zij heeft het in de sluiting aangedurfd om haar try-out the streamen. Heel knap dat ze dat zonder publiek durft, dus geven we haar nu ook de kans om haar show met publiek te gaan doen.’ Bossers: ‘Een ander voorbeeld waar ik trots op ben zijn de voorstellingen van Symphonic European Philharmonia.  Je hebt mensen die van onderaf het podium bestormen maar ook de uberprofessionals die met iets heel nieuws en unieks komen en dat doen zij. Hun voorstelling vertonen ze maar op een paar plekken in Nederland.’ Het orkest doet in de Schalm een tribute aan Elvis en een aan Hans Zimmer.

Verrassingselement

Bossers houdt van een verrassingselement in de programmering. ‘We zijn altijd op zoek naar voorstellingen die op weinig plekken staan. In de Brainportregio doen we dat in overleg met de verschillende theaters waardoor elk theater zijn eigen signatuur kan behouden.’ Van Dijck: ‘Corpo Maquina is zelfs een voorbeeld van een gezamenlijk voorstelling met andere theaters. Het is een dansvoorstelling waar jonge (straat)voetballers bij betrokken worden. Een kostbaar project dat je normaal alleen in grote steden ziet, maar wat we door onze samenwerking hier ook kunnen doen. De dansers repeteren in vijf lokale theaters en geven tijdens de repetities workshops voor jongeren die uiteindelijk allemaal naar de eindvoorstelling mogen komen.’

Het complete programma is te vinden op www.deschalm.com.